More

    RECENTE POSTS

    BREKEND: VVD-ER HEEFT EEN PUNT!

    Waarom heeft u zich vijfentwintig jaar kapot geërgerd aan Lingo? Nou? Heel simpel: omdat niemand er wat aan deed. Bij niemand in Hilversum kwam het op dat Lingo niets te zoeken heeft op het door gemeenschapsgeld betaalde Nederlandse Publiek Omroepbestel, afgekort met het jeukende NPO.. Iedereen wist het eigenlijk al lang, maar niemand deed er dus wat aan. Hopelijk vanaf nu wel, want in een interview met knip & plak connaisseur nu.nl heeft staatssecretaris Sander Dekker (VVD) gezegd dat hij de NPO op de schop gaat gooien en doet daarin de nu al legendarisch uitspraak: “…Bij sommige programma’s heb ik zelfs na een uur nadenken werkelijk geen flauw idee waarom er belastinggeld heen moet…”. Dat! Het staat er echt! U wist het al jaren, wij wisten het al jaren, iedereen wist het dus al jaren, maar Sander Deker heeft blijkbaar ook een keer teruggeschakeld naar de NPO en is zich dus rot geschrokken. Want wat kwam er langs tijdens zijn avondje belastinggeld-zappen? Juweeltjes als Muziek op het Plein, van de Algemene Vereniging Radio Omroep Televisie & Radio Omroep Stichting, waarin half Volendam komt opdraven om te laten horen dat niet kunnen zingen genetisch wordt bepaald. Maar ook Boer zoekt Vrouw, waarin een blonde huppelkut weinig courante boeren aan een partner probeert te helpen, uiteraard zonder obligate hooiberg-scene. Of de 1400ste aflevering van Spuiten en Slikken waarin wijsneus Filemon leert hoe hij de prostaat van een man kan melken. Maar ook Floortje Dessing die op kosten van de belastingbetaler naar plekken afreist WAAR NIEMAND NAARTOE WIL, behalve Floortje dan. Heel Holland bakt, met toetjes bakkende bejaarden. En wat te denken van Geheugentrainer (bullshit), of bijvoorbeeld We zijn er bijna, waarin we het wel en wee (lees afwassen, en goedkoop vlees op de skottelbraai gooien) volgen van 44 door Europa trekkende sleurhut-babyboomers. Alles van Omroep Max dus eigenlijk.

    En dat beviel hem terecht dus niet. “…“Bananasplit, Ranking the Stars. En eerder De Slechtste Chauffeur van Nederland. Ik lig er dubbel om, maar de vraag is waarom dat moet op kosten van de belastingbetaler. Bovendien zie je dit soort programma’s ook bij de commerciëlen…”. Oh mensen! Zou het dan toch eindelijk echt een keer? Net als de uitzendrechten van de eredivisie. De NOS heeft daar blijkbaar zo onwaarschijnlijk veel belastinggeld voor moeten betalen dat ze niet willen vertellen hoeveel en wat Dekker betreft gaan ze dat dus wel doen: “…Ja, het is besteding van publiek geld. Dat moet je dus kunnen verantwoorden en dat vereist ook dat je daar open over bent…”. Held! Maar doe het dan ook! Trek die tent daar leeg! We realiseren ons hier ook wel dat een publiek bestel niet zonder entertainment kan, maar leg dan bijvoorbeeld een verplicht maximum qua entertainment op. Nu is gelukkig Lingo eindelijk van de bus (en daar is geen traan om gelaten). Maar wat moet er gebeuren met de NPO? Minder zenders? Meer cultuur en educatie? Minder Filemon? Zegt u het maar. Suggesties kunt u kwijt in de reacties.
    wezijnerbijna

    0 0 stemmen
    REET DEZE POTS!

    35 REACTIES

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    35 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    13/10/2014 - 12:19 12:19

    Goed he, dat de politiek zich nu ook inhoudelijk met de programma’s gaat bezighouden.
    De laatste enigszins succesvolle poging ligt intussen zo’n 70 jaar achter ons, misschien dat we zoiets in de herkansing kunnen gooien.
    Kunnen we straks als lam slachtvee 1984 naspelen.

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    13/10/2014 - 12:21 12:21

    Wat overigens niet wil zeggen dat ik het verder niet eens ben met je, Reet.

    Al kijken we hier bij RC natuurlijk met z’n allen nooit naar de Treurbuis.

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    13/10/2014 - 12:26 12:26

    Ja, het zei me al werkelijk geen Reet. Boer zoekt…? Heel Holland…wut? Waar gaat dit eigenlijk over?

    Ome Mc
    Lid
    13/10/2014 - 12:40 12:40

    Trapt Reet nou gewoon keihard(!) in een VVD-spin?

    Ja, de kritiek is volkomen terecht. Maar bij mij gingen volledig de alarmbellen rinkelen toen erbij stond dat er dus geld beschikbaar moest komen voor private partijen om een monopolie te omzeilen. Dit is dus gewoon een spin op privatisering. En fuck dat. Alsof private partijen fatsoenlijke televisie weten te produceren. Die gaan nog veel en veel meer op het kijkcijferorgel.

    Wat overigens de reden is voor al die ellende op de NPO: zendermanagers die zich wel met kijkcijfers moeten bezighouden, want hey: de sterinkomsten moeten ook binnenkomen omdat de subsidie al compleet uitgemergeld is onder het mom van bezuinigen. En nu moet een deel van het geld voor de NPO dus ook nog naar private partijen gaan, want dan gaan ze zich zeker op de onrendabele zendtijd richten.

    Of wilde de VVD voorstellen dat de overheid voortaan bepaald welke programma’s wel en niet uitgezonden mogen worden op de publieke omroep? Dat klinkt verdacht veel als censuur.

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    13/10/2014 - 12:53 12:53

    Dat.

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 13:09 13:09

    Ik vind het niet zo’n ramp hoor, als de PO gaat voor kijkcijfers. Er gaat per slot vn rekening bijna 700 miljoen in om. Zou toch wat jammer zijn als dat besteed wordt om een zeer elect gezelschap mee te amuseren. De publieke omroep is een groot goed, maar het huidige gekut met alle zenderbaasjes, A, B en C omroepen, het nepotisme, religieuze nonsens en het eeuwige geborduur van programma’s waar iedereen al heeeeeel lang op uitgekeken is, is ook wel een keer klaar.
    Begin maar eens met een zender minder. Daar missen we niks aan.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    13/10/2014 - 13:32 13:32

    Die foto van de mevrouw in een Zuid-Frans zonnetje voor de Caravan…
    … hoort die nou bij “Heel Holland bakt?”

    Toxteth O'Grady
    Beheerder
    13/10/2014 - 13:35 13:35

    En bereidt u voor op elk weekend schaatsen, NK, EK, WK, Olympies, afstanden, all-round, sprint, achtervolging, weet ik veel wat, altijd maar schaatsen op vrijdag zaterdag en zondag, met voor-, na- en tussen-beschouwingen, interviews met hijgende zweetlullen (m/v) en natuurlijk de eeuwige Mart Smeets in een XXXL Noorse trui en de poepsmoel Herbert Dijkstra als commentatort. Herbert Dijkstra, met zijn pathetische hoge zeikstem, bederft hij elk sportplezier. Als ik mijn orgasme wil uitstellen denk ik aan Herbert Dijkstra. Herbert Dijkstra met die eeuwige herhaling van weetjes, zijn ongefundeerde meningen, veronderstellingen als feit presenteren, het praten om het praten: het beschrijven van wat in beeld is, euh ja Herbert ik kijk ook TV.
    Schaatsen dus. Verkoop het ook mar aan FOX (inclusief Smeets en Dijkstra graag). En gaat over tot de orde van de dag….

    Charlietoffert
    13/10/2014 - 14:08 14:08

    Terug naar de basis: De STAATStelevisie is er om de STAATSboodschap op het klootjesvolk over te brengen. Dit zodat iedere kaaskop weet wie de baas is, welke partij ze moeten stemmen en als de pleuris uitbreekt het land niet meteen kapot gaat (rampenzender), 1 land, 1 volk, 1 staatsbestel. De REST is BIJZAAK.

    Voor de duidelijkheid, de overheid VERDIEND aan de NPO. Het NPO verdienmodel. De schaamte voorbij. Overigens de NPO loopt hierzelf ook mee rond. De kijkcijferhauzee toont aan dat entertainment opeens belangrijker is dan de STAATSboodschap. Op dat moment weet je gewoon dat het hele platform ziek is.

    Wat dan wel choco? Ik zeg, terug die 1,1% belasting uit schijf 1 op mijn bankrekening. Afschaffing van 2 kanalen en poep-saaie televisie en journaals. Ohja en onbeperkt terugkijken van alles wat ooit op 1,2,3 is geweest en komt op kanaal 1. Immers daar hebben we al decennia voor betaald. RTL, SBS en Telegraaf tv vangen de Lingo’s en 500k verdiendende zelfverrijkende overhetpaard getilde tv-presentatoren op.

    Charlietoffert
    13/10/2014 - 14:13 14:13

    Toelichting: 1,1% belasting uit schijf 1 slaat op de huidige regeling die de overheid getroffen heeft. Ipv dat ieder burger 225 euro kijk en luistergeld betaald (of minder bij geen tv), wordt het via de belasting geinned. ECHTER, de overheid JAT gewoon 50% van het geld. Dus 800 miljoen voor NPO, 800 miljoen rechtstreeks in de staatskas. Niks goede tv, meer reclame.

    Overigens is de hoogte van 220 euro redelijk. De BBC vraagt 275 euro per jaar en weet ondanks een budget dat 6x zo groot is als Nederland nog steeds niet verder te komen als TopGear (iets wat RTL ook kan maken) of BBC nature (ik verwijs u door naar de EO). Daarbij wil je niet weten hoeveel de engelse tv lui durfen te graaien. Nederland is in dat opzicht een stuk beter bezig dan de rest van europa.

    En dekker wil idd privatiseren of nog meer geld graaien van de NPO ipv beter kijkgeneuzel regelen.

    Ds. Ploppo
    Redacteur
    13/10/2014 - 14:14 14:14

    Het niveau van de publieken ligt toch nog altijd hoger dan dat van de commerciëlen, maar dat is ook niet zo heel moeilijk. De vraag blijft “waar mag je belastingcenten op stukslaan?” Als het volk simplistische troep wil zien, dan moet je ze dat maar geven.
    Sommige BNN en VPRO programma’s zijn overigens zo slecht nog niet.
    Verder is bv Keuringsdienst van waarde een lollig (inmiddels iets wat uitgemolken) format en kijk ik nog steeds met regelmaat naar het 8 uur journaal.

    Als je moet kiezen of er belastinggeld bij Lingo weggehaald wordt of bij de ouderenzorg, dan is de keuze snel gemaakt.
    Als vervolgens toch op allebei bespaard wordt omdat de makers van de Fyra onze JSF’s in elkaar gaan sleutelen en het allemaal wat duurder zal worden, dan was dat toch een verkeerde keuze.

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 14:16 14:16

    overigens mis ik in het voorstel nog iets heel anders, namelijk dat ik nu eindelijk wel eens concurrentie wil op de kabel. Dat ik niet uitsluitend bij Sicko de keuze heb uit een absurd duur basis- en een debiel duur pluspakket, maar dat er aanbieders worden toegelaten bij wie ik volledig mijn eigen pakket kan samenstellen. Dat opent namelijk ook de markt, waardoor ik in de commerciële hoek wellicht ook wat meer keuze krijg dan SBS en RTL in de niet-themagebonden hoek.
    En dan niet gaan roepen dat ik ook kan kiezen voor digitenne, want dat signaal komt bij niet door de schuifpui (oplossing van kpn: boor een gat in uw gevel. Stelletje zaadstengels.)

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    13/10/2014 - 15:06 15:06

    [i]1 land, 1 volk, 1 staatsbestel[/i]

    Google Autotranslate zegt dat dit een Duitse term is. Dus toch 70 jaar terug in de tijd.

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/10/2014 - 15:46 15:46

    Ik kijk alleen on demand, en mijn demand is beperkt als het gaat om het aanbod van de NPO. Wat mij betreft doeken ze de hele toko op

    Chubbychaser
    13/10/2014 - 16:08 16:08

    KPN heeft daar helemaal gelijk in G., je kunt namelijk een buitenantenne voor Digitenne installeren. Net als vroegâh met de analoge TV weetjewel.
    Verder kun je ook een schotel tegen je geven hangen voor Anaal Digitaal. Als je in het Westen woont kun je trouwens ook een schotel nemen voor alle Engelse kanalen, een aanrader wat mij betreft als je van betere TV houdt.
    Al met al 3 mogelijkheden om te ontvangen, dus de kabel heeft concurrentie genoeg.

    Chubbychaser
    13/10/2014 - 16:13 16:13

    Verder is de hele discussie niet compleet zonder de STER inkomsten erbij te betrekken. Zolang je reclame uitzendt moet je kijkcijfers scoren en dus lekker te verteren TV maken.
    Als je vindt als politicus dat de publieke TV alleen programma’s moet maken die de commercielen niet maken dan moet je de publieke TV ook reclamevrij maken om de kijkcijferprikkel weg te halen.
    En Reet je moet eens een redactiestatuut lezen. De geldschieters mogen zich in Nederland NOOIT met de inhoud bemoeien, en dat is maar goed ook. Anders kun je van onafhankelijke journalistiek afscheid nemen en krijg je echt Amerikaanse toestanden.

    E.R. Deoz
    13/10/2014 - 16:16 16:16

    Hij zegt dus dat prutomroepen prutprogramma’s maken, shocking. En als oplossing wordt het voor de helft geprivatiseerd, want de markt kan ALLES beter.

    Het is nog afwachten wat de volgende stap is van de VVD.

    Ik verwacht dat ze met kekke regeltjes komen zodat er op de publieke zenders geen sport of ander amusement meer mag. Dat kan immers ook prima op commerciële zenders. In dat geval houd je de kijkcijfers over van de Lokale Omroep Geldermalsen, waarna het politiek geen enkel probleem is om het budget met 95% te korten. Blijkbaar wil bijna niemand meer een publieke omroep, waarom zou er dan zoveel belastinggeld naartoe moeten?

    Chubbychaser
    13/10/2014 - 16:26 16:26

    Ach E.R. eigenlijk is het best gek dat radio en TV zo’n bijzonder medium zijn dat er van staatswege uitzendingen georganiseerd worden. Kranten worden bijvoorbeeld prima goed en onafhankelijk gemaakt door commerciele bedrijven. Zeker nu internet radio en TV aan het beconcurreren is, is het misschien tijd om op te houden geld er aan uit te geven.

    E.R. Deoz
    13/10/2014 - 16:28 16:28

    “De BBC vraagt 275 euro per jaar en weet ondanks een budget dat 6x zo groot is als Nederland nog steeds niet verder te komen als TopGear (iets wat RTL ook kan maken) of BBC nature (ik verwijs u door naar de EO).”

    Wat is er nou meer mis met Top Gear? Briljant programma en ik weet echt geen commerciële alternatieven. De autoprogramma’s die ze hebben zijn meer infomercials, elke auto is werkelijk ongelooflijk fantastisch, want van een sponsor. En die natuurdocu’s maakt de EO dus echt niet zelf, dat kunnen ze niet betalen, de BBC wel en daar komen ze dan ook vandaan.

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/10/2014 - 16:46 16:46

    Als die NPO nou es stopt met het hengelen naar reclamegelden, kunnen ze zich eens op hun kerntaak richten.. ( lees: de verheffing van den arbeider) Wat mij betreft gaat er geld bij dan, maar de meuk die ze nu maken voegt werkelijk helemaal niks komma nada toe..

    Charlietoffert
    13/10/2014 - 17:17 17:17

    @E.R. Deoz, die 2 programma’s waren eigenlijk de paar weinige echt kwaliteit proggies van de BBC die ook veel geld kosten. En om je uit een droom te helpen, dit programma is mega commercieel. Het feit dat er die grappenmaker/motorheads staan, maakt het programma daarmee niet on-namaakbaar. Waarom de nederlandse tv met heilige koe, vijfde versnelling en nog een hoop het niet lukt….tja. Maar echt, is dat publieke omroep doel? Luxe bakken op tv presenteren? Nee man. Betreft EO, ja die kopen overgeil steeds BBC. Maar als iemand bio docs uitzend is het wel de EO. Overigens, waarom zou Discovery Channel of National Geography het niet kunnen doen…. Kortom, skip publieke omroep. Tenzij je het hebt over echte educatie.. maar ja, schooltv lijkt ook wegbezuinigd tegenwoordig… enfin. Wat ik eerder zei, echte publieke omroep moet haast wel POEPsaaie tv zijn.

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 20:27 20:27

    @Chubby
    Ik wil geen digitenne. Ik wil een aanbieder tegen wie ik kan zeggen dat ik SBS6 niet hoef. Want ik ben geen Josti.

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 20:30 20:30

    Ik ben trouwens bang dat wat nu onder amusement valt, straks ineens educatief of informatief heet zodat BNN lekker de wereld af kan blijven reizen en we seizoen 89 van spuiten en slikken ook niet af hoeven te schrijven. Plus: hoe informatief is het welbevinden van de familie Smit uit Volendam wel niet?

    Ome Mc
    Lid
    13/10/2014 - 20:32 20:32

    @G. Wil je ook kunnen zeggen dat je kanaal schapenneukenISIS per sé wel wilt? Maar dan geen Al-Jazeerah?

    Want je maakt ongeveer evenveel kans, qua technische mogelijkheden en commerciele rendabelheid van je wensen. Stel die ellende gewoon niet in op je TV, dan ben je er vanaf.

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 20:53 20:53

    Bull. Ik wil geen gewoon uit de honderden zenders die bij de kabelhoer binnenkomen zelf een willekeurig aantal kunnen bestellen voor een fixed price per zender. Technisch hoeft dat echt geen probleem te zijn.

    Ome Mc
    Lid
    13/10/2014 - 21:19 21:19

    Ik zie het al voor me. “Hoi, zender. Mag ik even een quote voor de rechten om je te distribueren per kijker? Hoeveel abonnees ik heb? Nou, 5 miljoen, maar die mogen wel per gebruiker bepalen of ze jullie willen ontvangen of niet. Nee, da’s opt-in. En die betalen ook alleen dan. *klik*”

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 21:22 21:22

    Hoeveel abonnees ik heb? Dat boeit niet want ik vroeg toch de quote per kijker?

    Stickmeister - studiogast
    13/10/2014 - 21:39 21:39

    Meer Tegenlicht, Zembla, Argos, etc?
    Oh nee, dat wil die kutpartij (lees: vvd) ook niet natuurlijk.
    Dus wat hier de agenda is: privatisering

    Roel Zwaar
    Roel Zwaar
    Gast
    13/10/2014 - 21:53 21:53

    Heren! Heren! Bedenk toch eens de zaligheid als ook dit volledig geprivatiseerd wordt! De Nationale Televisie wordt de Hemel! Net als al die prachtige, geslaagde, soepel verlopen andere privatiseringsprojecten van voormalige staatsbedrijven waar we allemaal glimlachend dagelijks de vruchten van mogen plukken, zoals eh…zoals…..hmmm…..maar ze zijn er wel hoor!

    Ome Mc
    Lid
    13/10/2014 - 22:01 22:01

    “Hoeveel abonnees ik heb? Dat boeit niet want ik vroeg toch de quote per kijker?”

    Ja, en met 5 kijkers kan je gewoon de tyfus krijgen want dan staat onze salesmanager niet eens op van z’n middagdutje om je een quote te verschaffen.

    Hangmat
    Hangmat
    Gast
    13/10/2014 - 22:51 22:51

    @Roel: die jongens en meisjes van de NPO lopen alleen wat harder als hun baantje op de tocht komt te staan. Tot die tijd schurken ze lekker tegen het bedrijfsleven aan en vleien ze zichzelf met de gedachte dat ze “ondernemer” zijn en veel reclamegeld binnen harken… En dat ze daarom recht hebben op een dik salaris natuurlijk../ kortom: pvda-volk

    G. de Vader
    Gast
    13/10/2014 - 23:31 23:31

    Ja, en met 5 kijkers kun je gewoon de tyfus krijgen. Maar als je niet wordt opgenomen in de keuzelijst heb je er 0 en blijft het ook 0. Dus zorg voor een aantrekkelijke programmering

    Ome Mc
    Lid
    13/10/2014 - 23:45 23:45

    “Maar als je niet wordt opgenomen in de keuzelijst heb je er 0 en blijft het ook 0.” Er is werkelijk geen zender die op basis van 0 potentiele kijkers opstart – er is altijd minimaal één distributeur met genoeg abonnees, of we hebben het over een youtube-kanaal.

    De meeste mensen willen een voorgekouwd zenderprogramma, met SBS6 erin.. en als je dus een paar miljoen abonnees hebt die tijdens het zappen kanaal X kunnen ontdekken omdat ze hun standaardmeuk togal kennen, kan je iets verkopen of zelfs diversificeren voor de kritischere kijkbuiskindertjes – als het allemaal compleet opt-in is, is dat gewoon zakelijk niet interessant genoeg, want je dekt de kosten voor die minder mainstream kanalen met de mainstreamkanalen omdat de meeste mensen die er toch bij willen: biedt je die niet aan, heb je geen klanten. Biedt je die niet standaard aan al je klanten aan, heb je geen mainstreamzenders.

    Flepz0r
    Beheerder
    14/10/2014 - 08:43 08:43

    Zullen we ik vertrek wel houden wegens leuk? En dan zijn we er al vanwege de afwisseling.

    Latest Posts

    Account

    U ZEI:

    OOK NIET TE MISSEN