BREKEND! Het nummer Hotel California van The Eagles staat dit jaar op nummer 1 in de Top 2000.
“Vooropgesteld: met de tekst van Hotel California is niets mis”, aldus Klaas Knooihuizen eerder deze week tevergeefs in HP/De Tijd. “Die is spannend en mysterieus, geschreven in heldere taal en toch ongrijpbaar. Zelfs de zin ‘this could be heaven or this could be hell’, een cliché van heb ik jou daar, is zo goed getimed dat hij juist erg krachtig overkomt. Maar de Top 2000 is geen korteverhalenwedstrijd. Het gaat om het beste nummer van alle nummers ter wereld ooit. Dat vraagt om meer dan een goede tekst. Hotel California biedt niet meer. Het gaat al fout bij het intro. Dat is veel te lang. Acht voor de hand liggende akkoorden worden twee keer gespeeld. Diezelfde akkoorden komen terug in de coupletten. Het instrumentarium verandert telkens slechts mondjesmaat. Daar zou een kracht in kunnen schuilen – met minimale details kun je de sfeer compleet omgooien –, maar omdat de nadruk sterk op de vocalen ligt, hebben die details nauwelijks effect. Na 26 seconden heb je eigenlijk het hele nummer al gehoord. En dan moet je nog meer dan zes minuten. Het zijn zes minuten vol ongeïnspireerde versiersels, kneuterige koortjes en standaard gitaarloopjes om de verschillende zinnen met elkaar te verbinden.”
“In de laatste zin (spoiler alert!) spreekt de nachtportier de legendarische woorden: ‘You can check out anytime you like, but you can never leave’. Dat is een zeer sterk einde. Het lied zou hier met een schok tot stilstand moeten komen. Eventueel zou je kunnen afsluiten met een gil, een hartslag, een gong à la Bohemian Rhapsody. In plaats daarvan knalt er direct een dodelijk saaie gitaarsolo in, die twee minuten en tien seconden duurt. Het zijn vermoedelijk de langste twee minuten en tien seconden uit de muziekgeschiedenis. Het ergste moet dan nog komen. Het nummer eindigt met een fade-out. Een fade-out! Dat ligt creatief mijlenver onder de armoedegrens. Vergeleken met een fade-out is de gemiddelde bijstandsmoeder Quote 500-miljonair. Al zou Bob Geldof elke week een nieuwe Band Aid opnemen, de fade-out blijft altijd een tragedie. Onze voorouders hebben ons land eigenhandig van de zee afgenomen. Ze hebben gevochten tegen de Romeinen, tegen de Spanjaarden, de Fransen, de nazi’s. Ze hebben Antoni van Leeuwenhoek voortgebracht en Christiaan Huygens. Rembrandt, Van Gogh en Vermeer. Erasmus en Spinoza. Cruijff en Van Basten. Jordy Clasie. Ze hebben hun levens gegeven voor volgende generaties. Voor ons. Vraag je eens af: hadden ze dat gedaan als ze wisten dat wij Hotel California naar nummer 1 zouden stemmen? Is dat hun dank? Om met Freddy Mercury te spreken: Oh, baby, you can’t do this to them, baby!””
Wat een zuurpruim, die Klaas. Lekker muziek doodanalyseren, nee, dan ben je een grote meneer. Het is gewoon een heerlijk nummer, mooie solo enzo. Terecht hoog in de top 2000. Ja, ik heb ook een stapel met nummers die ik graag zelf op 1 zou zetten, maar daar gaat het niet om. Het is inderdaad godverdomme de top 2000, en ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik kijk er naar uit, radio en tv gaan met de kerst lekker aan, en de volumeknop krijgt een ram omhoog als er weer een lekker nummer uit memory lane voorbij komt. De tyfus met de top 2000 haters.
WHARRGARBL!!! @jack
En is dat dan je beroep, het fulltime over muziek schrijven van recensies? Nee, dan lever je een bijdrage aan het welzijn van de mensheid. ´Die muziek die jij lekker vindt klinken, is eigenlijk kut, want omdat niet moeilijk genoeg´ Flikker op, wordt dan perronloper bij de NS, net zo´n zinloos beroep.
Opbokken jij vuile babyboomer!
Heb je enig besef hoeveel Hollandse Hits meuk er in de fijne TOP2000 van je zit?
“Tot ik begreep dat Hotel California de gedoodverfde opvolger is. In een land waar dat nummer op 1 staat, wens ik niet te wonen.“
Nou doei he Klaas, Schiphol is die kant op.
@Web: Geen idee, met 2000 nummers zit er genoeg bagger tussen. Maar het gaat om nummers die je weer terug doen denken aan vroeger, zo’n aha-erlebnis, waarvan je denkt, ja, godver, dat was dat nummer van toen en toen, leuk, ff harder zetten!
Blof en dergelijke worden gewoon geblokt door het auditief filter.
En hoe kut babyboomers ook zijn, de jaren 60 en 70 zijn gewoon de muzikale topjaren. De jaren 80 brachten nog goede (hard)rock en metal, maar daarna zijn we grotendeels in de woestijn beland.
He lul ga dit effe lezen
Ja wat moet ik daarmee? Ik vind de top2000 lekker, precies vanwege de oude nummers die je weer eens hoort. Die house, hiphop en dance bagger mag je lekker houden, daar heb ik helemaal niets mee. Die zooi hoor je al de hele dag overal vandaan komen.
Pfff, the Eagles… sinds Brian Jones weg ging, was het beste er toch vanaf.
heej, Jack is terug voor z’n jaarlijkse top 2000 bepleiting.
hoi!
Haha, Sjaak Willekeur houdt van extreem middle of the road babyboommuzak. En ook doodleuk beweren dat er na de jaren ’80 geen goede rock/metal meer is gemaakt. Geweldige trollactie van je, Sjaak.
Maar O,’t is Redding en Marvin Gay staan ook in de top2000! Stop toch met dat gehaat.
De zure lucht van Web wordt elk jaar indringender.
ik stop niet voordat jullie allemaal bekeerd zijn!
Ach, het is al beter dan Bohemian Rhapsody (spel je dat zo? Ik ga het niet checken…). Dat nummer wint elk jaar weer de originaliteitsprijs. Als dat helemaal jouw nummer is, is er gewoon geen alternatief, omdat niemand anders zo’n vage shit wil opnemen. En dus maar stemmen op Queen. Maar als je nou zou willen stemmen op zeg Heb je even voor mij, dan kan je ook twijfelen over of je niet op Vrienden voor het leven moet stemmen, of op Het dondert en het bliksemt, of op de Kabouterdans. Weet je wat, ik denk dat ik me zojuist bedacht heb, ik vind het helemaal top dat Bohemian Rhapsody bijna elk jaar wint.
Ach, wat boeit mij het ook, ik luister toch alleen maar tijdens de kerstmiddagen en oudjaar omdat de rest van het gezelschap dat zo gezellig vind. Ben ik dat “ik geloof ik geloof” gedoe van Boudewijn de Groot trouwens wel van gaan waarderen, is best een leuke meebruller als je met een groot en dronken genoege groep bent. Vandaar dat het de Avonden heet zeker. Voor de rest ga ik wel gewoon lekker naar the Bloodhound Gang, Milk Inc, de Backstreet boys en de Raggende Manne luisteren, dat lijkt mij de enige manier om echt neutraal te blijven in top 2000 vs snob 2000. En dan luister ik in het nieuwe jaar wel weer goede muziek.
EN GEEF ME MIJN FUCKING ENTERS TERUG!
Mijn enters mijn enters, de fucking Beatles met hun kutmuziek voor mijn enters!
“Het gaat al fout bij het intro. Dat is veel te lang.”
Waar heb je het over – waar is de fucking NEN-norm voor maximaal acceptabele intro’s van liedjes dan?
“Acht voor de hand liggende akkoorden worden twee keer gespeeld. Diezelfde akkoorden komen terug in de coupletten.”
7. F#m komt 2 keer terug. Als je dan toch gaat nitpicken, doe het dan goed… Tevens is het gebruik van een spaans akkoordenschema dat toch niet echt thuishoort in de Amerikaanse folkrock een behoorlijk creatieve combinatie met het reggae-ritme waarover het heengelegd wordt. Dat het vervolgens *klinkt* alsof het voor de hand ligt en het meest natuurlijke ter wereld is, pleit juist voor de kracht van het nummer. Tenslotte zijn de meeste briljante ingevingen van het type “waarom ben ik daar niet op gekomen?”
“In de laatste zin (spoiler alert!) spreekt de nachtportier de legendarische woorden: ‘You can check out anytime you like, but you can never leave’. Dat is een zeer sterk einde. Het lied zou hier met een schok tot stilstand moeten komen.”
Spoiler alert? Over creatieve armoede gesproken.
“Het zijn vermoedelijk de langste twee minuten en tien seconden uit de muziekgeschiedenis.”
DUDE! Lees je je eigen braaksels wel voordat je ze laat publiceren? Ooit Local Hero geluisterd? Een gemiddeld klassiek of flamenco-concert gezien? Hou op hoor. 2 minuut fucking 10 luisteren naar een ontzettend lekker lopende escalatie van wat tot dan toe een bedeesde, subtiele begeleiding is geweest van een nummer dat op briljante wijze een fusie van stijlen combineert tot de perfecte setting om het verhaal op te vertellen. Je zou, als je van dat soort dingen houdt, zelfs kunnen concluderen dat het een muzikale representatie is van een drugstrip waarop gehint wordt met die briljante laatste zin. Maar dat is speculatie.
Wat betreft de creatieve armoede van een fade-out: Hotel California bewijst maar weer dat elk cliché dus een goede toepassing kan hebben. Kan het nog zo cliché zijn, de sfeer wordt aan het einde totaal veranderd en als je niet al te hard bezig bent om het nummer af te zeiken zit je heerlijk in de flow van het herkenbare akkoordenschema met de gitaarsolo erbovenop. Minuten later zit-ie nog in je hoofd, ook al is het youtube-filmpje inmiddels al klaar met afspelen, en niet op de irritante manier van een Frans Bauer liedje dat eindigt met een fade-out en ‘lalalalala’.
Al met al snap ik best de kritiek op het ogenschijnlijk simpele voorkomen van Hotel California, maar het komt toch een beetje voor als een verbod op herhaling en variatie op een solide fundering omdat Bohemian Rhapsody nou eenmaal gebruik maakt van een opera-achtig verloop van verschillende melodieën en thema’s van elkaar en daar een rocksaus overheen heeft gegooid. Die kritiek is echter nauwelijks terecht en komt toch vooral neer op een sterk uitgeschreven “maar ik ben het er niet mee eens!! *stampvoet”
En w00t @ enters EN gefixte comment-anchors!!!!
En dat moest natuurlijk gewoon F# zijn -_- zal volgende keer eerst koffie nemen voor ik zo’n epistel schrijf.
Muziek moet je niet ontleden, gewoon naar luisteren.
er wordt aan gewerkt (enters, uploads en links)
https://www.youtube.com/watch?v=urzQyHJGl5g
Joe Walsh speelt hier een solo waarvan je hoopt dat hij nooit ophoudt. Magistraal.
HET IS GEEN GITAARSOLO, HET IS EEN GITAARDUET! Dat is niet alleen goed te horen voor iedereen met een beetje oren aan het hoofd, het is ook duidelijk te zien in het filmpje.
tetsje
E-mail me als er weer gewoon bb-code kan worden gebruikt
O, nou de oplaadfunctie werkt iig weer.
Gaap-O
hulde @Ome Mc’s epische reply. Neemt niet weg dat de zoveelste herhaling van dezelfde meuk in een iets andere volgorde gewoon dood moet.
[b]tetsje[/b]
Feitje!
In de video hierboven eindigt ie niet met een fade out.
…just saying.
tsja, hotel california. lekker herkenbaar. I dat een reden om je maar in het openbaar af te trekken? dacht het niet toch??
sinds wanneer heb je een reden nodig om jezelf in het openbaar af te trekken?
Als je gaat lopen zeiken over hotel clifornia in de top 2K en dat blijkbaar erger vindt dan het Andre Hazes en Frans Bauer gekweel, dan kan ik je niet meer serieus nemen.
Je hoeft het niet mooi te vinden, maar het stelt toch wel even wat meer voor als Hazes bauer en Bluf (fuck dat pretenzieuze geneuzel met een “o” met een / er door).
Dat is mijn grootste probleem met de top 2K Best lekkere tijdloze nummers afgewisseld met al dan niet nederlands talige kut bagger
Maar ja je kan ook niet luisteren, doe ik dan ook niet.
Ontloop ik daarna in een moeite de kersthits die in al hu middelmatigheid elk jaar weer hun opwachting maken.
Ga die bagger eens analiseren, wie weet worden we het nog eens.
I really had a rough night man. Man, can you change the channel, man, I fucking hate the fucking Eagles man. (ik ben het hartgrondig met Joseph Henry Burnett eens eerlijk gezegd) Wat een cheesyness dat nummer. Als ik bejaard in een lift sta dan plak ik het speakertje nog af met hubba-bubba als dat er uit komt.
Misschien is een hardcore dubstep versie van Hotel California wel op zijn plek bij deze? vanaf 6 plusjes ga ik iets fabrieken speciaal voor mijn medehaters
De wetenschap van Hubba Bubba zegt ook wel iets over jouw niet-zo-piep-gehalte meer.
*bedankt voor de aangeboden hardcore dubstep versie en gaat alleen minnen wanneer de gevreesde 6 plusjes in het zicht dreigen te komen*