Musicals, lieve Retecoollezertjes, ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Wat Knorr Wereldgerechten zijn voor de verfijnde gastronomie, dat zijn musicals voor grofweg de geschiedenisles. De essentie teruggebracht tot populistische prefab brokken waar alle nuance uit gefilterd is. Musicals zijn de McDonalds van de moderne cultuur.
“And do you know who the fuck I am?
Yeah, do you know who the fuck I am?
Do you know who the fuck I am?
I am Poor-Richard’s-Almanack-writing Benjamin Fuckin’ Franklin”
U voelt natuurlijk al van verre aankomen dat de RCLNM van vandaag er eentje uit een musical is, en wel de musical Hamilton, over Alexander Hamilton, in 1789 de allereerste minister van Financiën van de kersverse Verenigde Staten, en één van de Founding Fathers. De oorspronkelijke musical dateert uit 1917, maar 2 jaar geleden met een totale make-over opnieuw op de planken gebracht, grotendeels met rapsongs gevuld. De RCLNM van vandaag is één van de songteksten die uiteindelijk de musical niet haalden. Componist Lin-Manuel Miranda schoof het door naar zijn vrienden van The Decemberists, die enthousiast toehapten, en er de muziek bij schreven. Het nummer gaat over Hamilton’s tijdgenoot, en collega-Founding Father, Benjamin Franklin, die naast politicus ook schrijver en wetenschapper was, en de allereerste Amerikaanse ambassadeur in Parijs. En anders kent u hem wel van het 100 dollar biljet. Allemaal feitjes die als fijne details terug te horen zijn in de RCLNM van vandaag
Aaah! Ik ben fan van de Decemberists geworden dankzij Radio Paradise. Die al te vrolijke zang boven die nette, smaakvolle melodietjes verbergen vaak uiterst sinistere teksten.
Past dus uitstekend bij die rap-musical.
/Do you the fuckin’ know who I am? I’m all about the benjamins