Muzikaal genie / totaalkoekwaus Michael Jackson maakte in 1983 de film, slash, videoclip Thriller, die iedereen van vóór ’00 kent, inclusief het enige onthoudbare danspasje. Intussen is het twee keer 17 jaar later en… Ho, stop. Wat? Je maakt een grapje! Is Thriller al zo oud? Ja, Thriller is al zo oud. Tijd om deze klassieker der klassiekers onder de loep te leggen en er dingen over te zeggen. Omdat het kan.
Thriller
De video duurt een voor die tijd extreme 13 minuten en is daarmee eigenlijk eerder een film met een videoclip erin. Oh, dat is ook precies de clou. Het verhaal begint namelijk met een fiftiesMichael die aan zijn fiftiesvriendinnetje vraagt of ze zijn vriendinnetje wil zijn. Ze accepteert, maar dan verandert hij in een weerkat (in plaats van -wolf), ehrmahgerhd! We ontdekken echter direct dat het een film is, omdat we de échte Michael in de bioscoop zien zitten met zijn échte vriendinnetje. Zij vindt de thriller (haha) niet zo tof en samen verlaten ze de bios, om via een creepy industrieterrein langs een creepy begraafplaats te gaan lopen. Want uiteraard. MJ begint haar zingend uit te leggen wat bang maken is, (eigenlijk had hij alleen een selfie uit 2009 te hoeven laten zien, dan was die chick meteen hard weggerend), maar dan komen er trage zombies aan! (Dat zijn de voorlopers van de snelle zombies die we nu kennen.) Nadat het koppeltje is ingesloten, gebeurt het refrein. Daarin is Michael opeens óók een zombie, inclusief synchronised zombie pelvic thrusts. Heerst.
It’s thriller night
Tot dit moment heb ik nooit geweten wat er nou eigenlijk gezongen wordt in het refrein, maar daar ben ik vast niet alleen in. Het blijkt de volgende tekst te zijn:
‘Cause it’s thriller, thriller night and noone’s gonna save you from the beast about to strike.
You know it’s thriller, thriller night. You’re fighting for your life inside a killer thriller night.
Er zitten in het bijna zes minuten durende nummer overigens drie refreinen die alle drie anders zijn. Enfin, na nog een hoop gezwam komt iets wat in de aftiteling ‘rap’ genoemd wordt. Ja, dat geleuter door horrorfilmveteraan Vincent Price;
“Darkness falls across the land, the midnight hour is close at hand. Blablabla. For no mere mortal can resist the evil of the thriller.”
Maar echt! Het staat er echt: ‘Featuring ‘rap’ by Vincent Price.’ Het woord rap staat tussen aanhalingstekens, omdat de King of Pop zelf ook wel in de gaten had dat het voorlezen van een soort gedichtje niet door kan voor ‘rap’, maar je kunt het niet iets anders noemen zonder het volkomen lame te maken. Wikipedia noemt het een ‘spoken word performance’. Zie je. Lame. RAP!
Dream it
Zombies! Het meisje, Playboy centerfold Ola Ray, rent natuurlijk een scaryass verlaten huis in, maar lijkt uiteindelijk al die hipsterzombies gedroomd te hebben, want ‘normale’ Michael maakt haar wakker. Oh, gelukkig! Maar! Dan kijkt hij alsnog met de gele contactlenzen van de weerkat de camera in… Omgwtf! Eng! Maar huh? Was het dan een droom in een film in een clip in een droom in een film? Thrillerception! Wauw.
De clip heeft verschillende prijzen gewonnen wegens epischheid, esthetische plezierigheid en muzikale kwaliteit. Ook twee maal 17 jaar later is Thriller nog steeds een kijkwaardige clip, met een nostalgisch negroïde Michael Jackson en heersende eightiesclichés.
(In deze Everything Wrong With wordt de clip overigens helemaal ontleed. Omdat het kan. Je zult dingen zien die je sinds 1983 nog nooit waren opgevallen!)
Is het hele leven van MJ niet een thriller?